Beszámoló 2019

Az Alföldi Kéken

Február 16-án kora reggel indult el az Alföld TE kis csapata, hogy az Alföldi Kéken gyalogoljon kilométereket.  11 évvel ezelőtt született az ötlet, hogy a kéktúra békés megyei szakaszát rövidebb- hosszabb távok megtételével bejárjuk. Volt, amikor vonattal érkeztünk a kezdőponthoz és autóbusszal jöttünk haza, vagy fordítva. A mai túránkat vonttal kezdtük. Dévaványáról indulva Körösladányig tartott a gyaloglás. A térképen is majdnem egyenes a táv, három kis kanyar van benne. -19.2 km. Az idő kellemes kiránduló-időnek ígérkezett. A reggeli pára felszállt, majd kisütött a nap, szép lassan lekerült egy-egy réteg az öltözékekből. Gyalogoltunk a véget nem érő ványai – ladányi - határban. 5 km megtétele után megváltozott a talaj. Az erőgépek minden útvonalon mély barázdákat képesek kialakítani, így az út menti legelőkön folytattuk utunkat, a vége felé ismét jól járható  volt a terep A fákon még nem látszik a tavasz közeledte, a madarak viszont annál hangosabban jelezték a természet ébredését. A fácánkakasok riadtan röppentek fel búvóhelyükről, az őzek és nyulak is szanaszét rohantak a határban.

A túra vezetője Puszta László volt, aki minden alkalommal lelkesen tervezte meg az esedékes kilométereket. A megyei szakasz teljesítése befejeződött. Ebből az alkalomból Szák Anikó a csapat nevében megköszönte Lacinak a túrák vezetését és, hogy emlékezetes maradjon az esemény egy halom mézes-süteményt készített:- bakancsfigurákat sütött, mindre ráírta, a teljesített távok neveit. Egy kék-sávval díszített üveget mellékelve hozzá, megfelelő folyadékkal feltöltve. Közel 180 km volt az egész táv.

5 ó 30 perc alatt érkeztünk meg Körösladányba az állomáshoz. A csapat egybehangzó véleménye alapján eldöntöttük, hogy jövőre folytatjuk Csongrád- vagy Hajdú-Bihar megyében a kéken, tovább szakaszolva az Alföldi Kéktúrát.

Zolnai Györgyné

Meglepetés túra a Mátrában

Abban reménykedve indultunk útnak december 30-án a téli túrára, hogy majd most hóban taposva fogunk túrázni. Az Alföldön már elolvadt a korábban esett hó, ám amikor Gyöngyös fölé érkeztünk, láttuk, hogy havas táj fogad bennünket.

Kékestetőn a parkolóban szálltunk ki az autóbuszból, ahol kisebb-nagyobb hóbuckák voltak. A Csúcs-kőhöz vettük az irányt egy fotó erejéig. Elindultunk a kék-sárga– sáv jelzésen. Mindjárt meredeken lejtős volt. A gyökerek között mintha lépcsőkön közlekedtünk volna. Fától-fáig csúsztunk. Előző napokban sokan járhattak ezen az ösvényen, letaposták a havat, és  a mínuszok miatt jéggé fagyott. A táj gyönyörű, jobbra-balra hótakaró, csak a talpunk alatt ne csúszna! Könnyítette a járást a hóból kilátszó avarszőnyeg és a túrabot. Túravezetőnk, Machata Béla azt ígérte, hogy 620 m szintet megyünk majd felfelé - de hová? - amikor a Kékesről indultunk, és csak lefelé araszolunk. A Sas-kő, majd a Kis-Sas-kő után a két sáv különvált, és a Disznó-kő felé már a sárga  sávon haladtunk. Ezen a szakaszon találkoztunk egy kecske-családdal, nagyon barátságosak voltak, elfogadták a simogatást. A sárga+ jelzésre találva - innen már többnyire felfelé mentünk - összejött a 620 m szintemelkedés!

A hegység északi oldalán haladva meglepően kellemes volt az utunk, mert az ösvény kiszélesedett, nem csúszott, sok falevél volt a hó között, biztonságosan járható volt. A nap is kisütött, ami különleges varázslat volt a havas tájon. Meglepetésünkre egy gyöngyösi túratársunkkal találkoztunk, aki elkísért bennünket Mátraházáig. Itt már várt ránk az autóbusz.

Kicsit fáradtan, de a havas táj szépségével lelkünkben foglaltunk helyet a buszban, és indultunk haza. Tizenöten vettünk részt a téli túrán, 13 km-t gyalogolva.

Zolnai Györgyné

Képgaléria

XVII. TÉLI KÖRÖS TELJESÍTMÉNYTÚRÁK

Az Alföld Turista Egyesület téli rendezvénye a Téli Körös teljesítménytúrák idén rekordérdeklődés mellett, 301 fő részvételével, kimondottan télies időjárásban zajlott le.

Az eseményen 10, 20 és 30 km-es gyalogos távokon indulhattak a túrázók és – egy fő kivételével, aki sajnálatos baleset miatt félbehagyni kényszerült – mindannyian teljesítették is választott távjukat.  A távok Mezőberény központjából indulva érintették városunk és környéke épített és természeti értékeit, úgymint: Petőfi-emlékművet, Bodoki Károly Vízügyi Múzeumot és a Kettős-Körös lefűzött holtágait is. A túra során zsíros, lekváros kenyérrel, édességgel, valamint teával és forralt borral kínáltuk a havas, szeles időben átfázott turistákat. A célban pedig átvehették megérdemelt oklevelüket és az évente megújuló kitűzőiket is.

A résztvevők többsége Békés megyéből érkezett és a leghosszabb távot választotta. A túrázók kb. 20%-a Mezőberényből jött el és inkább a rövidebb távokon indultak, bár a 30-as távot a mezőberényi Földi Mihály nyerte. Az ország távolabbi részeiből, Pest és Csongrád megyéből is sokan minket választottak.

A túra „házi” rendezvénynek indult 17 évvel ezelőtt, de az évről-évre növekvő érdeklődés odáig fokozódott, hogy 2012-tól a „bejáró” (együtt gyalogló) jelleget fel kellett adni a tömeg nagysága miatt. Azóta több rajthelyszínt is kinőttünk, a túra népszerűsége töretlen.
Eseményünkről több megyei média is tudósított, így bízunk benne, egyre több emberben kelti fel az érdeklődést a természetjárás iránt.

Köszönjük a támogatását: Berény Étterem és Szálloda, Vadász Sörkert 14-es Pubfood, Berény Nyomda, Sziráczki Kereskedelmi és Szolgáltató Bt, Magyar Pál.